23.9.09

- لما عادل يجي (الاشكالية الوطنية) + تحديثات


معرفش ليه جه في بالي وانا بكتب كيكي عووو و سوووو و اه وكفي ... يلا اهو كله شوعبي برضه

التحديث الاولاني : الناس اللي فوق دول انا كتبتهم لانهم بيضحكوني قوي مش انهم بيفكروني بالبوست ... عشان محدش يفهم غلط :):) ... دووول حبايبي الانتيمز

التحديث التاني تحت عن عدوية و نشكر د/ستيتة للتوضيح :):)


- لما عادل يجي (الاشكالية الوطنية)


- طبعا فككوا من العنوان ... لاني اشاسا مش فاهم يعني ايه اشكالية دي .. بس حبيت اتنك و خلاص ...ام هند ... الموضوع عن الغناء الشعبي ... استني متروحش لبعيد و اسمع مني بس :


- من وانا صغير كنت بسمع ان الغناء الشعبي ده بيعبر عن ثقافة الشعب و الغالبية العظمي و الطبقات الفقيرة ....الخ و شوية كلام حمصي من بتاع قهاوي المثقفين دول .... لكن مفتكرش اني كنت لو سمعت اي اغنية بفكر في كل ده .... يعني هل (السح دح امبو) ليها علاقة بنظرية المؤامرة و هل كان ليها تأثير علي البنية التحية للوطن ...او لامؤاخذة اي حاجة تحتية محتاجه تتغير ؟؟!!! وهو ايه اشاسا (السح) وليه (سح) ؟؟؟؟ اسئلة كتير بس لصغر السن مكنتش بهتم غير ب(الامبو) وبس


- ويمر الزمن و بعد اكتشاف الدنيا شوية ... واكتشاف ان احمد عدوية اشاسا كان مغني سياسي وراجل مخضرم ... (وانا فعليا بحب اغانيه جدا) بس طبعا موقفه السياسي ده بان في رائعته الوطنية (سلامتها ام حسن) طبعا اللي الناس متعرفوش ان الاغنية دي اتعملت للنكسة ... و حسن ده يبقي الشعب المصري وام حسن هي مصر ..... (زي ما يوسف شاهين كان مُصر يسميها بهية) ... المهم الراجل طلع بياخد بخاطر الست و بيقولها سلامتك و اكيد انتي اتحسدتي و شكله كان ناوي بيخرها .... و بدات اكتشاف في الروائع بدا من (سيب وانا سيب) مرورا (ام عبدة فين) و (انا بحب خمسة) ولحد (كراشنجي) ... ولحد هنا متقبل الغنا الشعبي سوا بمدلول او لا .... و بحبه


- دخلنا في عصور حسن الاسمر و حكيم اول ما طلع .... و سمعنا و اتشحتفنا علي (كتاب حياته) و(افرض) و (نار) و وصولا ب(كلمني ...شكرا) بتاعت حكيم ...وحولت اتعايش خصوصا اني كنت معجب قوي بشريط حكيم (نظرة) لانه كان مليان عبر الصراحة (بينك و بينك خطوة ونص ولا بتسلم ولا بتبص) و طبعا لان البنت اساسا كانت حولة و مش بتشوف .... (روحنا هناك و يقولولنا هنا ... نيجي هنا يقولولنا هناك ... عالحال ده بقالنا سنة) طبعا ده بيدل علي الصبر و ان الناس قبل الموبايل كانت مقضيها شحتفة و بهدلة في الموصولات ....


- طبعا (جرحونا و قفلوا الاجزاخنات) و (كل البنات بتحبك ) ... حسام حسني ... ولا تعقيم


- وصلنا لل2000 و مابعدها و ظهر لنا ..... الاب الروحي للغناء الشعبي... شعبان عبدالرحيم .. ببنطلونات الانترية و محل الساعات و السلاسل اللي بيلبسها ... و قالك انا بكره اسرئيل مع انه لو في اي مصلحة مع شارون نفسه هيبيع البلد .... و بما اني كنت كبرت شوية فكبرت للشعبي اساسا و قلت اتنك ... و خصوصا ان في الاوقات دي قلب بعصام كاريكا اللي لامؤاخذة (شنكوتي)


- طبعا مع ظهور سعد الصغير تتطور الاغنية لتعدينا للاهتمام بقضايا الوطن ... من اهتمام بازمة الطعام من اول (العنب العنب) مرورا ب(البرتقان البرتقان) و خد بالك ان البرتقان ب(النون) ... غير اهتمامه بالدفاع عن حقوق الحيوان (بحبك ياحمار) لدرجة ان اكله باتية و الشعب مش لاقي ياكل ...و طبعا ده بعد كمان (الحنطور) .... وهنا بيرجعنا للماضي الجميل ايام القاهرة 30 (بتفكرني بمحجوب)


- طبعا طلعلنا بعرور براوائع من امثال (ايظن) و شوية اغاني من مجهولين (العبد و الشيطان) ودي حملة توعية للشباب .... و (ياخاينة) و دي جريمة شرف من صفحة الحوادث و ليها دور في انتشار التحرش و (الست لما لما لما لما لما لما) و (لي لي لي لي لي لي لي لي لي) و (انا مش عارفني) و (انا شارب سيجارة بني) و (خربانة) و (انا عيني منك) و (اوضة نوم و سفرة) و (تربيزة و ضمنة).... و وصولا بالباشمهندس اللي غني (ليه ميحكمشي) .... مايحكمشي !!!!!!


- كل ده واللهم لا اعترض .... بس كل اللي فات ده كوم و اني انا يطلع عليا اغنية وحشة في حقي قوي خصوصا اني حسيت انها مصلحة .... الاستاذ احمد العيسوي عمل كليب و شريط (لما عادل يجي) و مبدئيا هيسبكم مع كلمات الرائعة :


(العيسوي)

بقي ملقتوش غيري انا و جايين تضايقوني

دا انا شاب اخر جدعنة و دلوقتي هتعرفوني

دا انتوا هتكلوا حتة علقة عمركم ما هتنسوني

(كورال رجالي )

امتي امتي امتي

(العيسوي )

لما عادل يجي لما عادل يجي لما عادل يجي شوفوا هيعمل ايه

لما عادل يجي لما عادل يجي لما عادل يجي شوفوا هيحصل ايه

أنا انا بتعملولي كمين انا يابني انا هوريكم انا مين

دا هما دقيقتين وحقي لازم يجي ...بس ... عادل يجي

الكرار بقي

(لما عادل يجي)

(العيسوي تاني)

الشاطر فيكوا يخليه واقف في مكانه

دا اللي هيطوله بايديه هيكلوا بسنانه

انا مش بهوش ولا حاجة انا ممكن اعمل 100 حاجة

مبقولش انا كلمة اونطة انا ممكن اعمل الابندا

ويالهوي لما الحالة تجيله يالهوي يالهوي

ولما بتطلع زرابينه يالهوي يالهوي

في ثانيتين بالظبط ياناس و حقي لازم يجي ....لما عادل يجي

الكرار برضه

(لما الاستاذ عادل يجي)

(العيسوي)

انا كده عارف هيعمل ايه لما يقوم في جنانه

واللي يعلي صوت عليه هيوريله مقامه

واي حاجة يروح فيها وعايشها قوي و مقضيها

و كل كلامه في المضمون دا عادل عاقل مش مجنون

و يالهوي لما الحالة تجيله يالهوي يالهوي

و الشرار يطلع من عينه يالهوي يالهوي

في ثانيتين بالظبط ياناس و حقي لازم يجي ...لما ... عادل يجي


- طبعا بعد الاغنية و التركيز في الكلمات افتكرت رجب الله يمسيه بالخير ... وطبعا مش قصدي العسكري رجب ..انا قصدي (رجب حوش صحبك عني) اللي ياعيني كان معمول كوبري بين الاتنين .. اهو نفس احساسسي بالظبط .. العيسوي عمال يمدح فيا و اتاريه مصلحة ابن الايه ... طبعا كاتب كلمات الاغنية متاثر بمحاسني جدا لدرجة خلته يكتب بعض الاسرار اللي مخبيها علي الناس بس بعضكم هيحسها استعارة متنية ... زي مثلا (هيكلوا بسنانه) و دي طبعا تفسيرها واضح ... عندنا ازمة لحمة و كمان (الشرار يطلع من عينه) دليل ان اصل الشجرة بتاعت العيلة مكنتش فراعنة ... كانت من التنانين بعيد عنكم ...و يبقي موطني الاصلي شمال اسكتلندا و البلاد الاسكندنافية المهلبية .... طبعا غير تعديد محاسني زي (كلامه في المضمون و اني عاقل مش مجنون) و كمان (اني مقضيها) يعني بعيش حياتي وكمان (اي حاجة يروح فيها) وهنا مش معناها اني بموت يعني لا قصده اني صاحب صاحبي واي خناقة او مصلحة تلقيني راشق فيها ... طبعا ده كلة ميديش الناس الحق تشوف الكليب لانهم استعانوا بشخصية كاريكتورية بعيدا تماما عن الواقع ....وحسبي الله و النعم الوكيل .... و حقي مش هسيبه .. بس ... عادل يجي .


- سؤال اخير : ايه المعني السياسي وراء لما عادل يجي ؟ وهل عادل ليه علاقة بالبرنامج النووي بتاع البلح او سقوط روقة في انتخابات اليوسيفكو ؟؟

ملحوظة : حكاية سلامتها ام حسن و النكسة اي كلام مني ملهاش اي مدلول تارخي او جغرافي حتي... بس د/ستيتة في تعليقها قالت ان الموضوع بجد و مطلعش بكدب او بالف ...الواد عادل ده نابغة من يومه و عظيمة يامصر يا ارض العنب





‏هناك 250 تعليقًا:

‏1 – 200 من 250   ‏›أحدث   ‏أحدث»
آه وكفى يقول...

أنــــــــــا

آه وكفى يقول...

أوووووووول

آه وكفى يقول...

تعلييييييييييييق

آه وكفى يقول...

مدونــة أهلي

آه وكفى يقول...

أول خمس تعاليق بتوعييييييي

آه وكفى يقول...

D:
اروح اقرأ وارجع اكمل تهييييييييييس

adel يقول...

آه وكفى :
---------
هههههههههه
اه مدونة اهلي مش زمالك

و افرحي يامصر

اول تعليق :):)

آه وكفى يقول...

مصر دي امي يادولاه

adel يقول...

آه وكفى :
---------
مصر امنا كلنا
وكلنا اخوة في المصيري\ الثوري المحتوم
هههههههههههههههه

آه وكفى يقول...

قصدو انك بلطجي يعني يمكن
هيهيهيهيهيييييييييي
وافتكرتني ليه
عشان انا البيئة بتاعة بلوجر
نياهاهاهاهاهااااااااااااي
نيتي زي الطين
و السح ده نفسي انا كمان اعرف يعني ايه اما الدح فاكيد جاي من فعل يدح يعني يذاكر جامد واسم الفاعل دحيييح وأمبو دي زي مانته بتقول نجبلو امبوه عشان ريئو نشف من كتر الدح
خخخخخخخخخخخ
وياااااه اد ايه احمد عدوية كان راجل وطني
ادعولو يعمر بيت ابوه D:
وسيب وانا اسبب ,, هما ماسكين ايه؟

وكراشنجي دي من واحد بكرش يعني!!!!!
حد يوعيني بس
وام عبده راحت فين ازاي يعني راحت في داهية احنا مالنا احنا

وصحيح روحنا هنا يقولولنا هناك
طيب ايه اللي وداهم كانو استنوه فاي حتة فيهم طالما هو رايح جاي كده وخلاص حاجة غريبة اوي

ولا شعبان ده راخر امير الغناء الشعبي الجديد اصلا ناقصلو بلتكانة ويبئى ستارة ,, وايه الجديد اللي اضافه انا بكره اسرائيل ماكلنا بنكره اسرائيل هاتلي واطي واحد بيحبها ده اسرائيل نفسها بتكره اسرائيل

اما بالنسبة لسعد الصغير ,, ففي سءال بس العنب وعرفينو البرتقان ده غير البرتقال ولا هو نفس اللي بيتاكل وبيتكتب برتقال ,, وعلى رأي محجوب طظظظظظظ

و لي لي لي لي لي دي غير لولولولولولولللللي ؟!!!!!

وليه صحيح ميحكمشي بلد فيها البرتقان والحنطور والست لما اكيد لازم يحكم ليه صحيح ها ليه حد يقولي ليييييه .. امال مين اللي يحكم في الظروف دي هاتلي واحد محترم يوافق يحكم

وصحيح كنت فين ياعادل
وسايب العيسوي ينادي عليك الراجل حسو اتنبح ياراجل
وزرابينك هتطلع
ويبئى زرابينك ولغليغك كده يعني
مش حارمينا من حاجة والله

يالهووووووووووي

لأ بجد يا لهووووووووووووووووووي

و كمان يالهووووووووووووووووووووووووي

كفاية ان اسمو العيسوي زي العيسوي بتاع يارب ولد كده اللي مكنش بيستحمى وكل مايشوفها يقولها خديه حميييه

وطبعا في علاقة حميمة(ايه رأيك في حميمة دي مراة حميم أخو حكيم D: )
العلاقة بئه ان عادل كان بيخلص في مشكلة العراق فلما عادل يجي على اساس انه عادل محمد حسنين هيكل يعني ,, هيمسكهم يمرمطهم ,, عادل بئى وانته عارف زرابينو
شكلها ايه زرابينك دي ياعادل؟

آه وكفى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ليس فقيرا من يحب يقول...

انا التعليق التانى

مش بطال

ليس فقيرا من يحب يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه

صحيح يعنى ايه اشكاليه دى

هههههههههههههههههههههههه

آه وكفى يقول...

روحت اتفرجت على الكوليييييب
و جه عادل
وياريتو ما جه

يمكن في زعيم منتظر اسمو عادل جاي وعشان كده الاغنية سياسية
عرافة مثلا قالتله على الحكاية دي فقال يستعجل عادل عشان حالة العرب ماتسرش عدو ولا حبييب

جــامد عادل!

ليس فقيرا من يحب يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه

شايل كل ده فى قلبك وساكت

يا عينى

ليس فقيرا من يحب يقول...

الشاطر فيكوا يخليه واقف في مكانه

دا اللي هيطوله بايديه هيكلوا بسنانه

انا مش بهوش ولا حاجة انا ممكن اعمل 100

حاجة

ايه ده الجمال ده

ايه الفصاحه دى

ليس فقيرا من يحب يقول...

الكوليب مش راضى يجى يا عادل

عمر ما كوليب فى مدونتك

حمل علشان اشوفه

اكيد انا منحوسه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

انت زعلان ليه اشاسا طيب ما هو عباس ما سلمش من عدوية وعلى ما سلمش من ريكو وبهية ياما العزبى جاب سيرتها

الحقيقة ان سمعت منك حاجات غريبة اوى البوست ده لانى مش باحب الشعبى اصلا ولا باطسقه مع انه للاسف عامل زى الفيرس المتوغل فى عقولنا

اما بخصوص علاقة اسمك بالسلاح النووى لازم تتاكد منها النهاردة قبل بكرة احسن تلاقى الامم المتحدة فرضة على سيتك عقوبات منيلة خالص

انا حذرتك اهو وماليش دعوة باللى هيحصل

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

انا تالت تعليق رسمى ماليش دعوة

عايز حقى يا ريس

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

تعرف ان فريد الاطرش غنى زمان للخضار بس مش فاكر بالظبط لاى خضار والناس حبيتها تعرف ليه لان زمان كان المطرب بيغنى لحبه فى كده مش اكتر انما دلوقتى عبىء يا عم الحاج كلام وحاسبنى فى اخر الاغنية يعنى الهدف فلوس مش موهبة او رسالة هو حاببها

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

هاطلب منك طلب صغنن بقى عايز منك نقض لفيلم واحد من الناس وفليم الجزيرة لشىء بداخلى عايز اتاكد منه فى تركيبة الفليمين واحداثهم ولانى بصراحة باحبهم اوى مع انى مش باحب الاكشن خالص بس الاتنين دول دايما باشوفهم ومش باشبع منهم ابدا

مصري جدا يقول...

الشكالية الوطنية تعني يا دولة يا صاحبي

تعني

تعني


ما تعنيش اي حاجة بطاطا

mahasen saber يقول...

يا عادل يا عادل غلطت غلطه لا تغفر
كتاب حياته او حياتى قصيدة ااقصد اغنية الحاج الاسمر مش حكيم

وضح وضح للناس الغير سميعه دى حقوق اداء يا ابنى لتتأذى فيها

ستيته حسب الله الحمش يقول...

بيني وبينك
وبعد التحليل المستفيض البناء الكبير ده
لازم البوست يبقى اسمه مجعلص
وانا من هذا المزنق بقول بعلو صوتي
انا بحب احمد عدوية جدا صوتا وموضوعا بدون شكلا
هههههههههههههههههههههههههه
وهو حسن الأسمر اللي احبهم من الشعبي كله

على فكرة سلامتها ام حسن اتقال فيها اللي انت قلته ومش تأليف ولا حاجة
ده غير رقشندي اللي كان كحيت ودبح كبش جاله هدية وقاعد يتغنى بمرقة لحم كبشه :)
فلسفة ارسطويه افلاطونية مهلبية عالية قوي

mahasen saber يقول...

اه على فكره عايزه منك طلب او خدمه او اى حاجه تطلع من ذمتك

هبعتلك رساله على الفيس وااقلك

adel يقول...

آه وكفى :
---------
هههههههه
لامش بيئة طبعا :) قصدي ناس بيضحكوني جامد موززززز

ومدام دحيح يبقي عاوز امبو و مممم
ههههههههههه
كلامك كله صح من اول عدوية لحد العيسوي بتاع يارب ولد

ههههههههههههههانا هاروح استحمي و اجي احل مشكلة الاشكالية العظمي دي
هو برتقال غير برتقان ولا دول قرايب

وبابا امبارح جبلنا 2 كيلو زرابين :):)
ههههههههه

adel يقول...

آه وكفى :
---------
شفتي عادل جامد ازاي :):)

هههههههههههه

adel يقول...

ليس فقيرا من يحب :
-------------------
يامراحب بالتعليق التاني :):)

اشكالية يعني ؟؟
ما انا لو اعرف هاقول علي طوووول

ده انا شايل شيل :):)

شفتي حلاوة الالفاظ

يااااااااا حلاوة

الكوليب مش بيفتح عشان اكيد العيب عندك :):)
مصر كلها بتتفرج
شوفي برنامج الفلاش عندك :):)

adel يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى :
--------------------
عادل بقي ضمن عباس و علي و ام عبدة :):)
دخلت تاريخ الغناء :):)

الغناء الشعبي مش دايما وحش و الدليلي فعلا عدوية ... الراجل ده مدرسة

الانن المتحدة هتقولي النقطة مقابل الغناء
هههههههههه

و منور تالت تعليق

طب ما فريد قالك ياشبشب الهنا ياريتني كنت انا :):) ياعمونا هي مش مشكلة كلام بس في فرق بسن انك اساسا مطرب و بتهزر و بين انك سباك و جاي تتطفح علينا :):)

-------
اوك حاضر هاعمل نقض لواحد من الناس و الجزيرة و انا عموما بحب الفيليمن قوي و خصوصا الجزيرة عرفت حاجات من المؤلف عنه حبيابني فيه اكتر :):)
دياب طلع عينه في الفيلم الحقيقة وربنا نجح الفيلم

adel يقول...

مصري جدا :
-----------
دايما منتظر تعليقك

ليه

ليه ؟؟


عشان معايا علي الخط و فاهم صح كل حاجة :):):)

adel يقول...

mahasen saber :
-----------------
لا مش انا اللي اغلط :):)
انا عارف
اني قصدي حسن قال كتاب حياتي
و حكيم قال بيني و بينك

:):) واكيد هوضح :):)

الطلب وصل و هارد :)
تاموريني

adel يقول...

ستيته حسب الله الحمش :
------------------
يا دكتورتنا انا بعشق اغاني عدوية و هو شخصيا كمان :):)
انا مش بتريق الا علي الكلام مش اكتر
وعدوية صوته من اجمل الاصوات و باعتراف ناس استاذة مزيكا و عبحليم نفسه كان بيسمعه

وبجد اول مرة اعرف اني كلام صح عن سلامتها ام حسن :):)
انا كنت بهرج :):)

وفعلا ارسكو و افلاطون ليهم علاقة
مش دراستي :):):)

جارة القمر يقول...

عاااااااااااااااااااااااا
بعد ما كتبت التعليق الجهاز هنج و قفل لالالا دا كتيييييييير اوى بقى

نكتب تانى و الامر لله

يانهار ابيض على جهل الشباب مش عارف يعنى ايه اشكالية ... عايز تعرف مش هقولك هيه بس

بالنوسبة للغناء الشوعبى اللذيذ فهو فعلا بيعبر عن ثقافة المجتمع انت نفسك بتقول اهو يعنى ايه السح الدح امبو
دى كانت بداية تدهور فى البنية التحتية للمجتمع مش قصدى ان الاغنية هى السبب فى التدهور لالالا الوقت دا كان تدهور للبنية التحتية للمجتمع و الدليل على كدا هات الافلام فى الوقت دا هتلاقى نفس الحكاية ... و طبعا زى ما انت اشرت بدأ الغناء الشعبى فى التدهور اكتر و دخل فى الحشيش و السجاير و الحناطير و دا برضو معناه ان البنية التحتية تدهورت اكتر او بمعنى اصح مبقاش فيه بنية تحتية للمجتمع خااالص

ايه اللى يدل برضو على ان الغناء الشعبى مرتبط بالمجتمع ان قبل فترة السح الدح و غيرها من الاغانى كانت الاغانى معبرة عن حاجات قيمة و معانى اجتماعية او بتنوه عن حاجه مهمة فى المجتمع زى مثلا ايام الحرب الغناء قام بدور قوى جدا و اقصد طبعا اى نوع من انواع الغناء مش الشعبى بس و غيرها من الامثال

انا قلت مكلكع اوووى صح معلش معلش اختك مثأفة بقى استحملنى شوية

بينى وبينك بقى انا موووووووووووت من الضحك على كلامك بجد يا عادل انت مش طبيعى يانهار ابيض تعليقاتك جامدة و الله
طب زعلان ليه انه جاب سيرتك ما الراجل جايب سيرتك بالخير اهو دا انت مش بيتمر فيك صحيح ... دا انت المفروض تتفشخر بالاغنية دى و تحطها على المدونة بدل اغنية فى البحر سمكة _رغم انى بموت فى الاغنية دى و فرحت لما لقيتك حاططها_ المهم ناوى تروح للراجل الغلبان دا امتىىىىىىىى

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
ههههههههه
معلش بقي هنتعب سيادتك تاني

و بعدين اسمها يانهار حب شباب
ههههههههههه

علي فكرة عدوية مكنش السبب في انهيار البنية التحتية ولا الافلام ... الافلام عبرت عن الواقع ... عكس دلوقتي الافلام و الاغاني سبب في الهبوط فعلا

والدليل فريد الاطرلاش قالك (ياشبشب الهنا ياريتني كنت انا) ؟؟؟
هل هو مبتذل ؟؟ لا ولا البيئة كده
بس زي ماقلت في تعليق فات

ومان كان المطرب ممكن يهزر باغنية
لكن دلوقتي بيجلنا سباك يغني ؟؟؟!!!

والدليلي علي كلامي عن عدوية الملحوظة بتاعت د/ستيتة انا اغنية سلامتها ام حسن طلعت فعلا عن النكسة و انا اللي طلعت حمار و معرفش :):)

واكيد زعلان ؟
تحبي حد يجيب سيرتك حد و يفتش اسرارك :):)
ههههههههههههه
وانا احتمال اتاخر شوية
ظروف بقي :):):)
وحاضر هحطها علي البلوج :):)

جارة القمر يقول...

يا عم انت عايز تحبسنا ولا ايه انا قلت ان عدوية سبب فى تدهور البنية التحتية ما انا قلت ان اصلا البنية التحتية كانت متدهورة لوحدها و مش معنى ان سلامتها ام حسن لها مدلول سياسى ان الاغانى معظمها كان كدا

المهم سيبك انت عامل ايه و ايه اخبارك

adel يقول...

جارة القمر :
------------
هههههههههه
اه ده مخطط عشان يتقبض عليكي
وبعدين انا بعد شوية لغوصة في فترة الاربيعنات و الستينات اكتشفت ان البنية كانت كويسة
هي باظت بالظبط بعد حرب اكتوبر ..مش السبب الحرب اكيد ... بس قرارات بعدها للاسف

انا تمام و الحياة شغالة
و انتي ؟؟

خالد فوده يقول...

ههههههههههههههههه

ايه ده يا كبير

طب ما تخلي الراجل اللي ألف الاغنيه دي والمغني كمان يعملي واحده


اصل انا داخل انتخابات سنه 2050

جارة القمر يقول...

انا تمام الحمد لله بجهز نفسى اهو انى اطلع عين العيال فى المدرسة دعواتك معانا هههههههههههههههه

جارة القمر يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
adel يقول...

خالد فوده :
--------------
ههههههههه
وانا هالف الكلمات :
ابو الخلاليد ياكبير يا ملك الكنافة
لو عليا امسكك وزير بدل بتاع الثأأفة

ههههههههههه

اوعي تزعل انا بهزر

adel يقول...

جارة القمر :
--------------
لك يوم يا اللي في بالي
هههههههههه

ويابخت من بات مظلوم

واللي يجي علي ولاد الناس
بكرة يجيله يوم

ههههههههههههه

ربنا مع تلاميذك :)

جارة القمر يقول...

عندى احساس كدا بيقولى انك بتدعى عليا ها ؟؟ صحيح الكلام دا اعترف اعترف الانكار مش هينفعك

فكر يلا معايا فى طرق تعذيب جديدة للتلاميذ حبايب قلبى هههههههههههههههه

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
ما عاش اللي يدعي عليك ياكبيرة
ههههههههه

طرق تعذيب :
ممكن تكهربيهم
او تلبسي وش مرعب و تطفي النور و شوية مزيكا رعب خصوصا لو اطفال
في كمان بالكرباج و اجلديهم
و اللي يضيقك انزعي اظافره زي الموساد بالظبط
و ممكن تلبسيهم احزمة ناسفة

الحاجات دي بتطلع جيل وعي قوي

مسدس صغير يقول...

ههههههههههه
لما عادل ييجى
انا فكرتك انت اللى مألفها لقيت الحكاية جد
ههههههههههههه
فعلا مستوى الاغنية الشعبية فى تقدم مستمر من لدن السح دح انمبووووو
وحتى الحمار والبانجو مش بتاعى
وشربت سيجارة بنى
ههههههههه
تقدم تقدم
وكمان احمد عدوية طلع سياسى مخضرم وانا معرفش؟
جميل
هههههههههه
ربنا يستر
سلام بقى اما اروح اشوف لما عادل يجى
عشان اشوف هيعمل ايه؟

جارة القمر يقول...

هههههههههههههههههههههه
حلوة نزع الضوافر دى جديدة الباقى انا عملته قبل كداههههههههههههههههه

انا همشى بقى احسن تزهق منى سلالالام

adel يقول...

مسدس صغير :
-----------
لا هي جد جدا جدا جدا
:):)

وفعلا في تقدم
البلد بتتقدم بينا ياجرعااااااااان

روح شوف عادل لو جه هيعمل ايه
هههههههههه

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
انا السبب في ضياع العيال يعني :):)
هههههههههههه

لا ياستي براحتك بجد :)
انا مش بضايق وربنا :):)

خالد فوده يقول...

ماهو مصطلح تأأفه في اللغه
لالالا ركز وحياتك في الكلمات مش عاوزين النقاد يزعلو مننا

ههههههههههه
لا ازعل ايه يا ريس

adel يقول...

خالد فوده :
-----------
ههههههمعلش يا استاذنا انتي عرفني بدور علي اي سبوبة بقي و خلاص :):)

هننحتلك واحدة غيرها :):)

jono يقول...

ايوه يا عم اغنيه ولما عادل يجى لا بجد صحيح هو انت لو روحت هتعمل ايه اه وعندى سؤال تانى لما هو مش بيهوش وممكن يعمل 100 حاجه بيستنجد بيك ليه.شويه جد بقى انا معترضه ان شعبان وسعد والراجل بتاع السيجاره البنى يطلق عليهم مطربين اساسا وبصراحه الاغنيه تدعو للشفقه على كل اللى سهموا فيها بس انت بره الموضوع طبعا.اه اسفه لو كنت طولت عليك

adel يقول...

jono :
--------
هو مبدئيا انا هاعمل بلاوي
اولها هطلع اجري :):)
وصحيح ... يمكن قصده زيادة الخير خيرين و عزوة برضه :):)

اكيد دول مش مطربين اشاسا
مع ان في ناس بجد صوتهم حلو و دول استشناء زي طارق الشيخ دلوقتي و هو بيعمل شريط كل فين و فين و دمتم

وبعدين طولت ايه ؟
ده انا فتحها شات اشاسا هنا :):)

وكمان Jono مين ؟ حد اتعرفه :):)
انا فضولي قوي
هههههههههههه

شـقـاوة مـراهـقـة يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه


طب وسي عادل هيجي امتى ان شاء الله ؟؟


اما يجي انا ليا كلام تاني معاه بقى

والشعبي دلوقتي معظمه اذا ماكنش كله بقى دوشه وخلاص .. اي كلام في اي اتجااااااه .. عشان سواقين الميكروباصات يعملو دماغ وهما بيسوقو



ربنا يفرح قلبك يا عادل .. عادل اللي هو انت مش التاني اللي جاي في السكه ده ههههههههههه

adel يقول...

شـقـاوة مـراهـقـة :
--------------------
يامراحب يامراحب

لا سي عادل لو جه هتبقي مشكلة صدقيني

ولازم طبعا يعملوا دماغ و دماغ عالية
مش معاهم ارواح
ارواح = ناس مش البون بوني يعني
ههههههههههه

ميرسي قوي لكلامك و منوراني علي طوول كده :)

شـقـاوة مـراهـقـة يقول...

هو فيه بون بوني اسمه ارواح ؟؟

ههههههههههههه ايه الاجرام ده

ده نورك يا فندم والله

adel يقول...

شـقـاوة مـراهـقـة :
-----------------
لا في مصر بيسموا البونبوني في المناطق الشعبية
ارواح و صدقيني معرفش السبب الحقيقي ورا التسمية
ههههههههههه

و افندم ايه بقي بعد اجرام يعني
هههههههه

jono يقول...

طب نظرا لفضولك احب ازوده واقولك انى انا حد يعرفك وانت متعرفنيش

adel يقول...

jono :
-------
لا عشان خاطري :(
بجد انا كده لازم اعرفك :)

بليزززززززززززززززز
انا بتجنن من الغموض ده :):)

قولي بقي :(:(:(

jono يقول...

تصدق بجد صعبت عليا عموما انا اعرفك من الجامعه وعلى فكره انا من الfriends بتوعك على ال facebook

adel يقول...

jono :
-------
يالهوي علي التوهة
هههههههههه

كمان من الجامعة و الفيس بوك
ما انا عندي ناس كتير من الجامعة علي الفتيس بؤ ده

ده ما تسهليلها و تقوليلي اول حرف
اول حرف ايه
قفوليلي اسمك كله :):)
مش صعبت عليكي

jono يقول...

انت صحيح صعبت عليا بس مش لدرجه انى اقولك اسمى كله وبعدين حتى لو قولتلك اسمى انت بجد متعرفنيش

adel يقول...

jono :
-------
ازاي معايا في الجامعة م عرفكيش :)
طب ااقولك
ابعتيلي علي الفيس بوك دلوقتي اوك ؟؟

وانا عموما مش بحب احط حد علي الفيس بوك معرفوش
وبفضل اسال زي كرومبو
وده غريب قوي

اوك هستني ردك

ميمي وأحمد يقول...

كانوا خمسين تعليق من دقيقة واحدة بس


صحيح العد في اللمون

adel يقول...

ميمي :
-------
هههههههههه

معلش فاتحها شات بقي :)

mimi يقول...

يا جماعة


يا أه وكفي ....

ويا ليس فقيرا من يحب

( فعلا فقيرا فقيرا جدا جد ا من يحب)

يا أسماء وأحلام في وجداني

يا محاسن يا صابر

يا ستيته حسب الله الحمش

يا جارة القمر

يا خالد فوده

يا مسدس صغير

يا شقاروة مراهقة





لما عادل ييجي


لما عادل ييجي


قولولوا ... أنا سألت عليه

adel يقول...

mimi :
--------
ههههههههههههههههه

يخربيت الكومنت

هههههههههههههههههههههههههههههه

حاضر هنقولوا لما يجي

تامر علي يقول...

يا سلام فكرتني بالزمن الجميل بس انت نسيت علامات بارزه في تاريخ الفن
مثلاً فين شفيقة بأغانيها اللي هزت مشاعر أكثر من مليون طفل دون السابسه وقطعت شرابات 30 عانس في يوم واحد .
فين مايكن شاكزون في اغنية بيليجين
وفين جمالات كفتة في رائعتها الخالدة "وجع قلبي" ... رجعتني 173.5 سنة لورا يا جدع

Soul.o0o.Whisper يقول...

ههههههههههههههههههه

بجد بجد يا عادل

اتشردت يابنى
و بئا منظرك ... يالهوى يالهوى

ههههههههههه


أنا بئا مش بأطيق حاجة اسمها اغانى شعبية
بأحس انى هيغمى عليا
هههههههه


قال لما عادل ييجى قال
و من عليلو التنانين

دا جمع تنين ؟؟؟ ههههههههههه


و ربنا بوست تحفة


دومت بكل خير
ياللا اغرقك جبنة احسن من اللى عيسوى غرقك فيه
;)

Sweet Violet يقول...

هههههههههههههههههههههه
كل شئ انكشفن وبان
هههههههههههه
لالالا ده انت طلعت فتوة الشعبى و الراجل بيتحمى فيك

بس تعالى هنا ده بيقول
(ويالهوي لما الحالة تجيله)
حالة ايه ياعادل
ينهار ابيض
لالالالالا احنا لازم نعرف ده انت كده خطر على بلوجر

طيب ممكن لوسمحت وصف شامل و محسن عن الحالة و لما تيجى بتعمل ايه

ايوة ماهو بردو الواحد لازم يكون عامل حسابه
P:

يلا بقى اروح اشوف الكليب
انا قولت اجى افرح فيك الاول

نيهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

Sweet Violet يقول...

صحيح تعالى هنا
منين هو بيقول لما يقوم فى جنانه
وبعدين يقول ده عاقل مش مجنون هه هه
خوفت الراجل باايه علشان يغير اقواله
رد و اعترف ماخلاص كل حاجة وضحت
P:

ساره يقول...

من هنا ورايح اي حد يضايقنى بقوله طيب بس لما عادل يجي :)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ههههههههههههههه تصدف اتفرجت على الاغنيه وقعدت اقول مين عادل ده:)
ونفسى اشوف عادل لما يجى هيعمل ايه.:)
مش تقول انه انت يا اخى..

بيطرية ومش بايدى يقول...

الحق انا التعليق 72
وارجع يلا برده مش بطال
الاخييييييييييييييييييير ربه كريييييييييييييييييييم

بيطرية ومش بايدى يقول...

عشان مااقولش حالو يا حالو واخبط ف الحلل
انا كنت زمان بسمع اللى ساب التجكيم وبقى يغنى ده فى الافراح يعنى والحنة بقى واحنا بنانيت مع بعضشينا
والموسيقى بس اللى كنت باخد بالى منها عشان فرايحى مش اكتر

بس تصدق يادولة الاغنية عرفتنى عليك اكتر وقربتنى من شخصيتك اكتر مع انى لسه مسمتهاش بس الكلمات ف حد ذاتها.....
جوهرة

وساسيدى مصلحة مصلحة المهم الرادل صيت لك ف المنطكة
وعملك دعاية اهو يعنى العرسان هتلاقيهم عليك
أولل أولل(جمع أولة)اللى هى اخت الزير اللى ابوهم بقى عم البير
وستهم بقى طنط الترنبة
موضوع كبير كبير كبير .......

فاتيما يقول...

يعنى يا عدولة هييجى أغلى منك يتكتبله أغانى يا بنى
دنا تستاهل كل الخير
و الأغانى اللى ف كل شرايط الدنيا
بس عادل اللى ف الغنوة دا و الله اعلم شغال ف أمن الدولة او حاجة كبيرة ف القسم اللى جنبيهم
عشان كدا المطرب الشعبى مسنود قوى
و بيلوش ف الكلام و فاتح جاعورته عليهم من غير قلق ...
انا زمااااان برضو كنت بطنش الأغانى الشعبية و مبحبهاش
و عدوية مكنتش بطيقه
لحد ما سمعت المناظر اللى جت بعده بقى
و بقيت أقول الراجل دا هايل و الله
بس يا ولدى العزيز الغالى
نسيت تتكلم عن الغنوة السياسية الاولى من وجهة نظرى اللى غناها عدوية
زحمة يا دنيا زحمة
دى غنوة زى ما بيقولوا كدا ملعوبة
و متقلقش
غنوة لما عادل ييجى
هتكون غنوة يوسف المفضلة إن شاء الله بعد ما يتعرف عليك و ترتبطوا ف ارض الواقع برباط الاخوة المقدس
و كل ما هيعمل معايا حركة نص كم
و أزعقلوه
هيقولى طييييييييييب
لما عادل ييجى
لما عادل ييجى
لما عادل ييجى

دموع القمر يقول...

الاول وقبل اى حاجة

احب احييييييييييييك لانك

رجعتنى 10 سنييييين لورا باغنية فى البحر سمكة وكنت هتخلينى اعيط ههههه

adel يقول...

تامر علي :
-----------
ياااااه
دا انت ذاكراك حديدة
سامحيني انا بنسي بسرعة
وسقط مني سهوا ملوك الطرب الشعبي و ابو زعبل
ياااااه فين ايام شفيقة

adel يقول...

Soul.o0o.Whisper :
-------------------
انا اسمع بقي علي كل لسان خلاص
يافضحتشي

يالهوووووووي يالهوووووووي

ههههههههههههههه

اه جمع تنين :):)

مبسوط انه عاجبك و قشطة الجبنة احسن اكيد
ومنك مش مني عيسوي

دموع القمر يقول...

الموضوع جميل جدا والله

ضحكتنى اسلوبك حلو

بخصوص يادولة الاغنية انا روحت اتفرج على الكوليب
مش راضى يفتح ولا يتحمل
نفسى اشوف لما عادل ييجى ايه اللى هيحصل

انا عمرى ماسمعت الاغنية دى

بس قولى انت اديتوا كام علشان يظبطك كدا هههه :)

مبحبش اى اغانى شعبية بس مش عارفة ليييه اغنية
شربت سيجارة بنى لقيت دماغى بتاكلنى دى
علقت معايا خالص
وكل شوية كنت بغنيها هههه

شكلى كدا الكمية كانت مظبطاااااانى

تحياتى لك

دموع القمر يقول...

اما بالنوووووسبة لسح ادح امبوا

كنت مرة رايحة الادراة التعليمية
كنت بخلص تحقيق وكان لازمن اقابل مدير الادارة التعليمية ها المدير

( يعنى التربية والتعلييم )

فكنت بتكلم معاه ومندمجين فى الكلام ومرة واحدة لقيته بيقوووول الله الله
الله عليكى ياست

اسمعى كدا معاايا انا طبعا مش سامعه حاجة سمعى ضعيف شوية
فبقولوا خير
الست ام كلثوم بتغنى بين الاطلال
وقعد يغنى معاها وسابنى
وشوية قال فيه قبلييه عاجبنى اوى
فيما معناه انها لقيت حبيبها واتمشوا شوية والذى منه :)
المهم قالى هى دى الاغانى ولا بلاش

مش اسح ادح امبوو ادو الواد لبوا

العنب العنب احمر ودموا خفيف

خلى الواو يصح بتاعة البت املايصة دى

هههههه

adel يقول...

Sweet Violet :
--------------
عيب عليكي
احنا جامدين قوي

والحالة دي تجمع ما بين العصبية و الصرع تقريبا

وببقي شبة الراجل الاخضر بس بصوت بقي و حاجات كده زي الاخ طرازن ربنا يمسيه بالخير

والتضداد مابين جنانه و عاقل ليوضح المعني و ياكده
وبعدين ما هوبيخوف بيا الناس اكيد هو مرعوب مني
ههههههه

adel يقول...

ساره :
--------
اوك ياسارة
انتي تاموري بس :):)
هو الواحد عنده كام سارة :)

adel يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه :
-------------------------------
تصدقي كده هازعل بقي
يعني بعد كل كمية عادل دي
ومعرفتيش انه انا ؟؟؟
صدميتيني

adel يقول...

بيطرية ومش بايدى :
-----------------
اكيد الاخير و الاول و كلهم ربنا هيكرمهم
والكومنت بصاحبه مش رقمه :)

هههههه
الاغنية دي معمولة عشان تفههم الناس شخصيتي المتواضعة الشريرة في نفس ذات الوقت

وانا مش محتاج عرايس حضرتك
المشكلة انهم كتير p:
الواحد زهق بقي
ههههههههه

adel يقول...

فاتيما :
--------
اكيد امي هتقول كده :):)

هو تقريبا عادل ده يبقي امين شرطة في قسم الخليفة

وفعلا عدوية بالنسبة لغيره رحمة
وبجد نسيت حكاية زحمة دي :(
معلش الاغنية اللي جاية بقي :):)

واكيد هبقي اسمعها ليوسف :):)
واكيد لما عادل يجي :):)
بس طبعا محدش يقدر يقول لماما حاجة :)

adel يقول...

دموع القمر :
------------
انا بحب الاغنية دي قوي اشاسا :)
واغلب اغاني الاطفال

الكليب يمكن فيه مشكلة في الفلاش عندك
عموما اسمها (لما عادل يجي - احمد العيسوي)
هتلاقي علي جوجل بالهبل

ومعلش احنا الناس بتعملنا اغاني كده من غير فلوس ... احنا مشاهير يا امي

ههههههه اكيد شارب سيجارة بني علقت معاكي عشان كان في نية مبيتة للحشيش عندك

هههههههههههههههههههههه
ده مدير ده
هههههههههههه
البت المايصة ... دي عثل عثل عثل
ونفسي اعرف ازاي العنب دمه خفيف صحيح ؟؟
دي معضلة صعبة جدا :):)

هههههههههههههههههههه
والست شكلها كانت في وادي و ده في وادي

mohamed ghalia يقول...

مبروك ياعم عادل انت دخلت التاريخ من أوسع أبوابه

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

بس الولا يجى
يجى ع المحطة يجى
وادبحلو بطة يجى

مشاء الله يا دولا
خلاص انتا عديت يبنى وبقيت فى الفديو كلبيات كمان

ده انا هتفشخر بيك قدام صحبتاتى المزز

انا شارب سيجارة بنى حاسس ان دماغى بتاكلنى قاعد ع القهوة بسقط والغسيل عمال ينقط
وبعدين ماتيجى هو حد قافش فيك

adel يقول...

mohamed ghalia :
-----------------
ربنا يخليك و التاريخ هيذكر
ان عادل لما بيجي
بيبقي فيه مشاكل :):)

adel يقول...

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * :
--------------------------------
بقي انا بتساويني ب(بس الولا يجي)
كويس انك مغنتيش (ادحرج و اجري يارومان)
هههههههههههه

واتفشخري ياستي براحتك
هههههههههه مدام مزز اوكي

ومحدش قافش فيا بس كان ورايا شوية مشغوليات
مهم بقي و كده

أبو العريف يقول...

يا سلام عاللي بيهزر من ورا الباب الخشب

ازيك يا عمونا

كل سنه وانت طيب

عادل ده اسطوره يا معلم

ملووووش حل

خلاص بقوا يلسنوا عليه في الاغاني

الناس دي عايزه تشتهر علي قفاك يا معلم

مبحبش الناس الوصوليين دول

اللي بيستغلو ا شهرتك عشان يوصلوا

لذلك انا ناوياعمل جروب عالفيتيس بؤ

اسميه سيبوا عادل في حاله

وسيبوا المثلث في حاله

adel يقول...

أبو العريف :
-----------
غريب هاني صحيح :):)

ونشكر لك تضانمنك معانا
وتعاطفك مش كفاية
ساعدنا بانشاء الجروب لرجوع الحق المسلوب مني

والمشكلة انهم مش شهروا بيا بس
لا و كمان بيقولوا صفاتي علي الملا كده :):)

وتفتكر فيه علاقة بين عادل و المثلث و شنطة الاسعافات ؟ :):)

mahasen saber يقول...

والرد وصل وتسلملى

ده انا بقالى فتره طويله ببحث فى الموضوع ده لما تقريبا جالى هدد

adel يقول...

mahasen saber :
---------------
ان شاء الله بس اوصل لحاجة :):)

آه وكفى يقول...

اتنين كيلو زرابين بحالهم
ايه ده البزخ ده

اسألهولي ويسترك الزربون واقف بكام دلوقتي
D:

adel يقول...

آه وكفى :
----------
بيقولك الحقي اشتري و خزني لان الزرابين هتشح في السوق

بيقولك الكيلو وصل ل 20 جنية و السوق السودا 25 جنية
وخلي بالك من الصيني
اصلهم نزلوا زرابين مضروبة كالعادة

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

كده بردة بقى واحد غير معرف

يبعدك عنى

ماكنش العشم

جارة القمر يقول...

انا بمسى التماسى اجدع تماسى احسن تقولوا ان انا ناسى هههههههههههه

انا جيت اتمشى فى المدونة شوية افتح الاشارات بقى و مش عايزة زحمة اه مش هتبقى زحمة فى الشارع و هنا كمان هبقى اقولك ايه البوستات اللى عجبتنى

واحده من الناس يقول...

ياجميل معلش هقرا وارجع اعلق برواقه
كل سنه وانت طيب الاول

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
منوراني ياكبيييييرة
المدونة مدونتك

ومستني اعرف :):)
مستني علي احر من الجمر
هههههههههههه

مرسي الزناتي اتهزم يا منززززز

adel يقول...

واحده من الناس :
------------------
ماشي خدي وقتك :)
وهستني رأيك

yoyo يقول...

مسائك سكر من غير نمل يا عدولة باشا

الله يسهله يا كبير ماهو انت مش شوية بقى
العيسوى قال لما انت تجى ؟!
هو انت جيت ولا لسه يا ضنايا ؟!
هههههههههههه
كان مكتوب دا فين

yoyo يقول...

صدق بالله انا لما سمعت الاخ العيسوى قلت الله بقى
مش يكون دا عادل دولة بتاعنا يا ولاد
الواحد المفروض ينفخر انفخار كبير اوى من هنا لحد الشلالات و سمعنى سلام تلاتات تلاتات
و معاك طقم ساقع هنا
و شيشة كمان
هههههههههههههههه

adel يقول...

yoyo :
--------
مساءكي معسل .. سلوم او القص
ههههههههه

وانا لسه مجتش
معلش هتاخر شوية

والمكتوب علي الجبين ... هتتمسك في الكمين

adel يقول...

yoyo :
--------
ايون عشان تعرفي اني مش اي حد

وسع ياعمونا ...

عادل وصل

يعني الانحراف و الجريمة الكاملة
وادب المقطم و الكورنيش
يعني يعني
سمعني سلام رأفت الهجان و استير بولنسكي من مسلسل ضوء الجبل

yoyo يقول...

بالنوسبة لعمنا عدوية الراجل دا و الله قال حكم
كفاية بنت السلطان مجرم مجرم من يومه
هههههههههههه

و الله الناس اللى جديدة اوى بقى بتاعة السيجارة البنى و حاسس انى دماغى بتاكلنى
و الكلام العجيب دا
و بمرور بالاغنية العجيبة بقى بتاعة قولى يا خاينة
ههههههههههههههه
وربنا كنت هموووووووووووت من الضحك

بالذمة دى اغنية و المهم ان الناس بترقص عليها فى الافراح يرضيك الفأل اللى مش تمام دا يعنى

yoyo يقول...

يعنى انت هتتمسك فى الكمين اخلع انا بقى يا كبير ولا ايه
ههههههههههه
فك انت بالبضاعة
كلمة السر كتكوت
وخلى بالك من النووى يا دولة
يا دولة يا جااااااااااااااامد

adel يقول...

yoyo :
--------
لا هو فعلا عدوية عمنا و بموت فيه

بس بصراحة انا من ساعة ياخاينة و دماغي مش مظبوطة

دي بجد مش اغنية ... دي المفروض يقولوا في اولها لفوق 21 سنة

الراجل ده يتسجن في قضية فعل فاضح في الاغاني

adel يقول...

yoyo :
--------
قشطة لاغي انت الكمين و انا هفلق من هنا
والميعاد الساعة 12 في رمسيس عند الفاسقية

طبعا ده سيييييم

معني اكده ان الميعاد الساعة 12 برضه عند الفاسقية برضه

والنووي موجود جوة البلح متقلقييش

yoyo يقول...

هو عاوز يتحاكم المفروض ينزل شعار للكبار فقط
لا دا فى كلمات عجيبة واغانى اعجب
وانا من موقعى هذا ببعت التحية دى
للمتر الكبير اوى
اخويا ( محمد ) هو اللى مضبطنا بالروائع دى
و سمعنى سلام كبير اوى اوى
وانت نازل كدا

yoyo يقول...

سرك فى بير يا كبير
هاضبط الحال و ساعة الصفر فى الخلعان
ههههههههه
مش تخاف وراك بالعيش و الحلاوة
مش اى حلاوة لا دى حلاوة بالفستق
الله يمسيك بالخير ياسباعى يارب
هههههههههه

adel يقول...

yoyo :
-------
ياجامد انت
ومن هنا برضه بنبعت سلام للكبار فقط

لكي وللاخ المتخصص في الاغاني :)

adel يقول...

yoyo :
-------
ههههههههه
اه ياسباعي خفيف خفيف
وهو الصاحب ليه ايه عند صاحبه ؟؟
غير تزويغة من اللجنة و سيجارتين بني
و سمعني الست لما لما

yoyo يقول...

هههههههههه
هو الواحد مش عارف يحتلك كدا يا عم الحاج
انت قاعد على الباب ولا ايه
طيب ما تقوم كدا تعمل اى واجب
اى حاجة كدا فى السريع
ولا اقولك تجى نجيب حتة جاتوة من عندك احمد عيد ميلاده بقى وهتلاقى العملية عنب
ههههههههههههه

adel يقول...

yoyo :
-------
معلش انا ضد الاحتلال

مش كفاية خرجنا الانجليز

مش انا يا امي اللي حد يحتلني كده بسهولة

ولو علي الجاتوة هخلي اي حد يجيبلي
هههههههه

جارة القمر يقول...

انا جيييييييييييييييييييييييييييييت

بص بقى انا مش شوفت كل البوستات لكن اللى كان بيعجبنى الاسم و يشدنى فكنت بفتحه و اقراه ..
تمام

اول واحد عجبنى بقى بتاع عيد اخر يضاف لاعياد مصر يا نهااااااار ابيض عليك حلكتنى من الضحك و الله
خاصة بقى لما بتقول "يعلقوا لمبات حمرا في عواميد النور في اليوم ده" ههههههههههههههههههههههههههههههه يالهوى عليك انت فظيع فظعنة يااخى مش ممكن .... و الله الموضوع دا بقى حاجه مقرفة اوووووى ربنا يهدى الناس

تانى واحد بقى قصيدة كااااااااااارمن انا اصلا بحب مسرحية كارمن بتاعت محمد صبحى و فكرة الحرية فيها وان كارمن رمز للحرية دى جامدة اوى و كلماتك بقى حلوة اوى هقولك اللى عجبنى انهى بالظبط

لنعرف معني الحرية ..... ونفهم الكبرياء
أتي بها في زمن ساد فيه الرجال
و أصبحت المرأة مرادف للبغاء
أتت كارمن ..... و واجهتنا .... و عنفتنا و تركتنا في العراء

أنتِ التي علمتنا .... أن الرجل أيضا يبكي و أمامك يسقط في النهاية
جامدين اوى الكلمتين دول يا عمونا

بوست وقفة مصرية حلو اوى خاصة ان الكلام دا مستفز فعلا لان الحكومة محسسانى ان المشكلة كلها فى الزيادة السكانية طب ما هى الصين اهى زى النمل و الموضوع تمام و عايشين زى الفل

بوست لما الشتا يدق البيباااااااااااان وسع يا جدع انت و هو اكتر حاجه عجبتنى ان البوست باسم الاغنية اللى بحبها تصدق انا كمان بحب المطر اووووووى و كنا ايام الكلية نخرج و نسيب المحاضرات و نقعد نلعب فى المطر كانت ايام حلوة و الله .... بس حلوة القفازات دى بصراحة انجزت يعنى هى دى اللى هتعمل المفعول الاكيد

بوست 2*1 عنوانه غريب اوى حبيت استكشف انت كاتب فيه ايه ... بس ليه الاكتئاب الفظيع اللى كنت فيه دا
الحمد لله انها فترة عدت

دول اللى لحقت اقراهم هروح اكمل بقى و اجيلك

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
يا اهلا بيكي :)
مبسوط بجد انك بتقري حاجات قديمة قوي كده

بوست عيد جديد ده من عيد الفطر بتاع السنة اللي فاتت و للاسف كلامي اتحقق في العيد اللي بعده و كمان السنة دي

كارمن بقي من ااقرب الحاجات الي كتبتها ليا ...لاني بعشق المسرحية دي و بعشق اداء سيمون ... معني الشخصية مش طبيعي بجد
انا بحب الست كده اساسا ... الست مش ناقصة ايد او رجل بالعكس هي ند بند ليا .... انا بعشق الكرامة و التحدي مع الحنية البناتي ... امتزاج رهيب ميصدرش الا من البنت اللي فاهمة الدنيا صح

وقفة مصرية ده كان عملي تخلف بجد
نحكم عقلنا نهاجر كلنا
ههههههههه

انا بحب الشتا و الاغنية دي برضه قوي
بحس و انا بسمعها بالرد و الدفا في نفس ذات الوقت مش فاهم ازاي

2*1 ده كانت ظروف سيئة للغاية بس نشكر ربنا علي كل شئ الحمدلله

وهستني باقي رأيك
وبجد مبسوط قوي باهتمامك باللي بكتبه :) ... مع اني مش جامد قوي يعني

فشكووول يقول...

واد يا عدوله
انت ليه مستخسر فى نفسك اغنيه باسمك
هما غنواللبلح والعنب والبرتقال وفيه واحده غنت اغنيه بتقول اتحدااااااك ... يا نهار اسود بتتحدى مين يا ست
تعالى بقى نتكلم جد شويه
طبعا فاكر فيه مطرب كان اسمه عبد الحليم حافظ كان بيبتدى الاغنيه بمقدمه موسيقيه لا تبعد كثيرا عن طبقته الصوتيه مثلا:
اغنيه على قد الشوق
كانت المقدمه الموسيقيه بتبتدى من سلم سى ما جير وكلمات الاغنيه من سلم فا ماجير ... دا فى طبقة الجواب

اغنيه زى اول مره تحب يا قلبى
كانت المقدمه الموسيقيه بتبتدى من سلم الـ رى قرار وتبتدى بعدها كلمات الغنيه برجه من الرى قرار
يعنى المقام مناسب لبعضه او قريب حرف موسيقى

ام كلثوم
اغنيه انت عمرى
كانت المقدمه الموسيقيه بتبتدى من سلم لا ما جير دييز وكلمات الاغنيه من نفس الحرف.

اليومين دول بقى ما فيش تركيب للحروف الموسيقيه على طبقة الصوت ونشاز كبير والمغنى من طبقه والموسيقى من طبقه ومولد وصاحبه غايب ... حتى كلمات الاغنيه ... اى كلام فى كلام ورقع وخبط واللى صوت الآلات اعلى من التانى هو اللى يكسب .. وللاسف السميعه كتير ولاهم فاهمين ولا عارفين .. ما دام الجسد يتراقص والدوشه شغاله

يعنى برضه خلى لك من الطيب نصيب

انا جبت الجيتار الاسبانيولى واجرب عليه صوابعى اللى ما لمستوش من حوالى 15سنه يمكن اعرف اقول حاجه واشك انى حاعرف اقول حاجه

سلام

adel يقول...

فشكووول :
-----------
ربنا يخليك يا استاذنا :)
بس تقريبا خافوا عليا من الغلاء زي الفاكهة فعملولي اغنية :):)

بجد كلام حضرتك عن اغاني عبد الحليم و ام كلثوم رهيب و مفيد قوي ليا
رغم اني مدمن سينما و اغاني بس للاسف احنا متربناش نفهم مزيكا كده ...
والغريباني خدت بالي من مزيكا زمان و مزيكا دلوقتي بس موصلش لدماغي ان الفرق في الداخلة انهم بيركبوا اول حروف مع السلم
بجد شكرا جدا علي المعلومات القيمة دي

وبالسنبة لدلوقتي 95% من المطربين مش فاهمين اصلا مزيكا عشان ينفذوها اصلا
ناس قليلين قوي اللي بيعملوا كده للاسف

بس ايه ده حضرتك عازف اهون :):)
عاوزين بقي نسمع حاجة من ابداعاتك :):)

دموع القمر يقول...

مهنش عليا اسافر من غير ماسلم ههه

قولت لازمن اشكرك

اقولك على حاجة من غيييير ضرب :) اى اى انا بقول من غير ضرب

اشاشا اشاشا انا كنت عاملاها نهاية سعيدة جدا خااالص
امال كان اسمها وانجلى الحزن ليه
علشان رقية هترجع لروجينا
ومهند هيرجع لهديل وهيتجوزا كمان
وهيخلفوا رقية زغننة
وروجينا هتتجوز صاحب مهند وهتخلف
سهى زغننة هههههه
شوف شلل اكتر من كدا
تخيل بقى لو كنت حطيت النهاية اللى كلها بمبى فى بمبى دى

انا حاولت اغير بس اهه
تصدق ممكن فى الاخر
رقية تقول لروجينا انتى مش بنتى
ومروان مش ابوكى
هو مبيخلفش واتبنوها
بس هى كانت بتحبها خالص
ههههههههههه

اما بالنوسبة للنية المسبقة للحشيش
فمن سطلة السيجار البنى :) :)
كتبت التعليق دا وعملت ارسال
وفى النووهاية لقيتنى حطيته فى البوست اللى قبل دا

صبااااااح الخييييير

انا هسيبك بقى بس دعواتك
لا اله الا الله

آيوشة يقول...

الله الله ايه ده البوست ده نزل امتى :(

بس نهنئ ونبارك على كده ياعادل اتاريك كل شوية تقول لما عادل يجى :)
طيب وانت زعلان ليه كتر خير الراجل عاملك اغنية مخصوصة علشانك هههههه بس بصراحة مسخرة الاغنية دى انت من حقك ترفع عليه قضية بستخدم اسمك فى الاغنية من غير ما ينوه ان حقوق الاسم محفوظة ليك ^_^
اروح اشوف عادل بقى لما جه عمل ايه

آيوشة يقول...

ياعادل هى حالة ايه اللى بتجيلك صحيح علشان الواحد يعمل حسابه بس :))

adel يقول...

دموع القمر :
-------------
ربنايخليكي يارب و ترجعي بالسلامة ان شاء الله
وتشكريني علي ايه بس :):)
لا تصدقي من غير ضرب
كده احسن
هههههههههههه

بالنوسبة للحشيش خدت بالي
ههههههههههههههه

صباح الفل
ودعواتي علي طوووول
ترجعي و تقومي و تعودي بالسلامة :):)
3*1 :):)

adel يقول...

آيوشة :
---------
نزل امتي :|:|:| (ده وش مصدوم)
كمان مش متابعة بوستاتي
يالهووووووووووي
انتي حسابك ..لما عادل يجي يجي

ههههههههه
اه هارفع قضية و ااقوله انت مبتقولش الاستا عادل ليه اصلا ...فين الاحترام و التبجيل

انا حالتي بتبقي صعبة
هههههههههههه

الرخمة يقول...

قرار 101
بعد المشاورات و المؤتمرات و المناقشات
قررنا نحن رخم باشا و رخمه هانم
انشاء بلوج نرخم بيه عليكم
و من باب التكرم و التفضل و الرخامه
حبينا نقول لكم عشان تيجوا تزوروا البلوج غصباً عنكم

و مش هقول سلاااام
رخامه بقى هه

قهوة الرخمين
:D

adel يقول...

الرخمة :
--------
يلا يابنتي من هنا

مش ناقصة وجع دماغ

جارة القمر يقول...

اس اس السلام عليكوا

طبعا انا عارفة انى تعباك و مطلعة عنيك بس مش مشكلة فدايا هههههههههههههه ايه مش عاجبك ولا ايه ؟؟ لالا انا عارفة انه عاجبك انت طيب و كويس و ابن ناس مش هتكسفنى و تقول مش عاجبك يعنى

عادل : الان اعتقد انى اعرفك او على الاقل عرفت ما يهمنى .. الان اعتقد انك من الاشخاص العزيزة على قلبى حتى و لو لم تتقابل الوجوه .. الان استطيع ان اقولك لك ستظل اخا لى عرفته و اتمنى له كل الخير ... طبعا انت دلوقتى بتقول عليا مجنونة و ايه لزمت الكلام دا مش عايزة سربعة انزل اقرا تحت شوية و هتعرف

بوست للاولاد فقط دا جاااااااااامد انت مش طبيعى بجد جايب من الاخر الصراحة و كل الانواع و ايه بقى حاجه جامدة يعنى

بوست عودة للكوميديا بقى : عايزاك تسامحنى بقى معلش عشان قلت عليك مجنون دا طبعا لما قرأت المعلومات اللى كاتبها اصلى عامله اقراها و مش مقتنعة و اقول هو الواد دا مجنون ولا ايه دا واضح جدا انها مش صح ... و فى الاخر لقيتك بتهزر هههههههههه قلت كويس طلع لسه بعقله الحمد لله .... موضوع الفلانتين دا بقى يا نهار ابيض موت من الضحك بس حلوة موضوع البرفان الحريمى دا هبقى اعملها لما ابقى اعيش اليوم دا اصلا هههههههههههه و فكرة الصور كمان جااااااامدة موت

قصة انا خطبت يا جدعان حلوة اوووى

بوستات اوباما بقى الاتنين فى الجوووووووون بجد .. عارف ليه بقى كلامه هو كلام كيلتنون و غيرهم برضو عشان دى سياسة للدولة اى كان الرئيس هينفذ السياسة دى .. و طبعا كل رئيس و طريقته لكن الاهم كله ينفذ السياسة العامة مش زى عندنا حتى الوزارة مالهاش خطة تمشى عليها و لو وزير مشى تلاقى الوزارة باظت اكتر ما هى بايظة و يقولك دى محاولة للتطوير ... تعليقاتك على كلام اوباما رغم انها ساخرة الا ان كثير منها واقعى جدا ان لم تكن كلها اصلا


التاج بقى : دى يوضحلك راى اللى قلتلك عليه فوووق .. اولا حسيت انى بتتكلم عن نفسك بصدق و صراحة يمكن عشان على النت وماحدش شايف حد فممكن تقول عن نفسك اللى مش هتقوله فى الواقع المهم انى حسيت انه حقيقى و مش كلام اونطة و خلاص ... اكتر حاجه حسيتها انك طيب اوووى معرفش ليه بس حسيت كداو دا اللى يهمنى
فى حاجات بقى عايزة افهمها
اولا : ايه حضارة اوربية دا احكيلى عن القسم اكتر و بيؤهلك للايه بالظبط
ثانيا : انت بتقول يا عم انك مش بتضيف مدونة عندك بسهولة اومال ازاى جالك قلب تضفنى رغم انى فعلا مش بكتب حاجه دا اى كلام هبل بحسه و بقوله كدا و خلاص

اه صحيييييح كنت هنسى حكاية فرحة التاج دى حرااااااام عليك بجد دوختنى معاك يا نهار ابيض حد سألك اصلا فرحة التاج عاملة ازاى هههههههههههه

تعالى بقى اهم موضوع قرأته "لقد امسكنى بذات الفعل" بجد اسلوبك رائع اوى لانك فعلا شدتنى و خلتنى عايزة اعرف ايه حكاية الست دى و الاجمل بقى النهاية المفتوحة دى رغم انها غامضة و خبطت الموس لانك مش كملتها وفتحت عنيا اوى كدا ال يعنى برقلك ازاى تعمل كدا بس جاااااامدة ... و عايز نصيحتى اهتم بالكتابة شوية و سيبك من موضوع الكلام الكوميدى ممكن تكتب قصص كوميدى لو حابب تكتب كوميدى لكن مش توقف نفسك عنده لان عندك موهبة الكتابة بانواع كتير ليها فليه تضيعها

بس خلاص انا عارفة انى زهقتك بس احنا اتفقنا فوق انك ابن ناس و مش بتزهق منى صح ؟؟ ايون كدا عادل يا بنى ربنا يوفقك للخير

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
اكيييد فداكي وانا اللي مطلع عينك
انت قريتي كل المدونة :):)

كلامك ده بجد اسعدني و سمير الوجوة تتقابل ياستي ....وانت برضه حد اعتز بمعرفته و فعلا انا مش بضيف اي حد بس حتي اللي بيكتبوا اي كلام .. ساعات بيثروا فيا من غير ما يحسوا و هو ده المهم
مش مهم تكوني العقاد عشان ااقرالك
العقاد ماثرش فيا و ماضفليش شئ
انتي بكتابتك اثرتي و هو ده المهم

ههههههههه
انا فعلا مجنون و رايحة مني
هو في احلي من الجنان
ومسيرك هتجربي الفلانتين ان شاءالله :):)

انا خطبت للاسف وقفتها و مش قادر اكملها
هههههههههههه

بوستات اوباما دي بحبها قوي ...كنت شارب حاجة ساعاتها تقريبا
هههههههههه

بالنسبة للتاج ... صدقيني الاجابات دي حقيقة قوي ...انا بجاوب بالصدق لاني مش خسران حاجة و انا مش بحب اتستر او اخبي نفسي
يعني اسمي الحقيقي عادل و كاتب سني و اميلي و لو فيه رقم و عنوان كمان عادي ...

الاجابات :
1-حضارة اوروبية قسم بدرس فيه حضارة اليونان و الرومان باللغات الايطالية و اليونانية القديمة و الحديثة و اللاتينية و مش بيؤهلني لائ شئ بالمرة
يعني زي قلته

2-ردي عليكي فوق ...مش مهم انت مين المهم بتاثر فيا ولا لا

التاج ده بجد انا مش عارف انا كتبت كده ازاي :):)
بس بحبه جدا الموضوع ده

امسكني بذات الفعل فهي حالة اتحكيتلي و مكنتش عاوز ادخل دراما فارغة ...القصة القصيرة ممكن تبقي مشهد او لقطة و انا جبت لقطة و بس
ونصيحة مقبولة و عندك حق ...انا اساسا عمري ماكنت كوميدي او كتبت كوميدي الا هنا علي المدونة بس هحاول اعمل بنصيحتك رغم اني ضعيف قدام اني ااقدر اضحك حد حتي لو اتريقت علي نفسي :):)

لا براحتك بجد ... وجودك بيسعدني جدا صدقيني :):)

جارة القمر يقول...

حضارة اوروبية و باللغات القديمة و مش مهمة و مالهاش لزمة

عارف انا دلوقتى بحسدك اوووووووووى بجد و الله مش بهزر انا بعشق حاجه اسمها تاريخ و حضارة و دخلت اداب قسم تاريخ مخصوص لانى بحبه رغم انى كان ممكن ادخل كلية احسن يا بختتتتتتتتتك بجد

adel يقول...

جارة القمر :
------------
يابختي ايه بس
دا انا متبهدل مش عارف اتتخرج :):)

هو القسم افادني في شوية حاجات بس الحاجات الاساسية فيه بايظة زي اللغات

يلا منهم لله

جارة القمر يقول...

ههههههههههههههه يا عينى يارب يارب يارب تتخرج و تبقى احسن واحد فى الدنيا يا سيدى

adel يقول...

جارة القمر :
------------
لا انا عاوز اتخرج بس

لكن محبش اكون احسن واحد في الدنيا دي ابدا

انا كده كويس قوي

جارة القمر يقول...

انت غرييييييييييب يا بنى اتمنى دايما الافضل .. بابا كان دايما يقولى احلمى حلم كبييير و حاولى تحققيه لان الانسان دايما عنده قدرات كبيرة اوى

adel يقول...

جارة القمر :
------------
يابنتي افهمي انتي
باابكي صح و انا معاه جدا
بس انا مش حلمي اكون احسن واحد في الكون ابدا

انا حلمي افضل احافظ علي نفسي كده مش اكتر

كل ما الحلم يكون اصغر تعرفي تحقيقه اسرع و تعرفي تحافظي عليه

adel يقول...

ولو علي الاحلام الكبيرة
ففي منها عندي متخافيش :)

جارة القمر يقول...

طب يا سيدى مش تشخط براحة عليا
فاهمة و الله انت تقصد ايه انا بس بتناقش معاك عادى يعنى قلت ارخم عليك ما دام انت موجود بقى

adel يقول...

ههههههههه
ياستي انا بالراحة والله
وانتي براحتك هنا طبعا

بس اصلي في حاجات كده لما تتقال برد ردود عجيبة :):)

جارة القمر يقول...

ههههههههههههههه لا بجد انت كلامك صح برضو احنا ممكن نعمل كوكتيل من الرأيين هات الخلاط من عندك هههههههههههه

adel يقول...

ههههههه
هات الخلاط عشان نخلط الامور

وحياتك اعمللي واحد زبادي افكار
وشوية خواطر وشعر باللبن سكر مظبوط
هههههههه

جارة القمر يقول...

و الله بجد ربنا يحميك يارب

يلا بقى انا هسيبك دلوقتى عشان مش ادوشك اكتر من كدا سلالالالالام و عايزة بوست قريب بقى بلاش الكسل دا

adel يقول...

ميرسي لكلامك

وياستي براحتك
انا اشاسا اغلب الوقت قدام الكمبيوتر يعني مفيش ازعاج

وفي بوست او اتنين قريب ان شاء الله

أحمــــــــدبــــــــــلال يقول...

أول مرة ليا أفتح مدونتك دى
أنا متابع بتاعة السينما جداً لدرجة أنى متابعها من على الموبايل بتاعى كمان
جميل تصنيفك للأغانى الشعبية و ترتيبها
بالرغم من سقوط فترة زمنية ضخمة منك و هى فترة حمدى بتشان
فاكر لما كان عامل أعلان سافوو مسحوق الغسيل
بس الناس دى كلها شاركت فعلاً فى تغيير مستوى السمعيات فى البلد
و من غيرهم كان الشعب المصرى بقى فى مستوى أرقى شوية
كفاية الألبوم اللى أكتشفت انه متصنف أنه دينى
العبد و الشيطان
و تعبانة أه يانة
ده غير سلسلة أغانى ليلة الدخلة
يامنجد على المرتبة و اعمل حساب الشقلبة

adel يقول...

أحمــــــــدبــــــــــلال :
-----------------------------
انت صعقتني بحكاية متابعني من علي الموبايل دي كمان :):)
يالهوووووي ياعموونا :)
هاتغر انا كده :):)
يارب بس اكون بكتب شئ يستاهل تضيع وقتك ده :)

بالنسبة للمدونة دي فهي بيتي الاصلي و البكرية :)

بالنوسبة لحمد باتشان فهو سقط سهوا من الذاكرة مش اكتر :) للاسف انا بنسي بسرعة :)
بس تصدق اعلان سافو ده كان عاملي مشكلة بسبب البنت اللي فيه (انا نسبت اسمها كمان) ههههههه
كانت بتتطلع في كل الاعلانات و هو عمل اغنية قلبت موازين القوي الصراحة

هو الغني الشعبي فعلا تاثيرة بقي لسبي جدا مع ان دي مش رسالته بس احنا بنشوة كل حاجة للاسف

اما حكاية التصنيف الديني للعبد و الشيطان دي اول مرة اسمعه و لو ده حقيقي يبقي فعلا احنا اتجننا

اغاني ليلة الدخلة دي بيثموها الموروث الشعبي يعني بنغيها احنا مش المطربين ... في طارق عبد الحليم خد اغنية اللي هي ادحرج و اجري و عملها بس فشلت جدا لان الاغاني دي مينفعش تتسمع في شرايط دي للهزار و الضحك في الفرح مش اكتر و حتي انقرضت في مناطق كتير للاسف

منوراني دايما :)

كيكى عوووووو يقول...

عدنا**
انا فتحه نص عينى ومواربه التانيه!!!
ال ايه ارجع الاقى اسمى مكتوب قلت يالهوى انا اسمى مكتوب خير ان شاء الله قلت يمكن افهم من التحديثات الى ماليه البوست والله العظيم ما فهمت حاجة حاسة انى حماره والمصحف!!!!
ما علينا خلينا فى البوست والتحليلات ابو جودة سابقا ابو نسمة حاليا!! هههههههههه عاجبتنى اوى حته ان كنا عايشين ازاى من غير موبايلات والبت الحوله شحورت الدنيا خالص انت
العنب دى ان شاء الله تتدرس فى محو الامية!!
والاغنية ماشاء الله يابنى واصفك صح اوى؟؟ انا فاكرة اول مرة شوفتك لقيت واحد5 متر * عرض12 ومركب ناس ع دراعك وتتنفس تتطير 10 قدامك الله اكبر ع الصحة اكييييييييد حد قريبك الى كتب الى اغنية امال ازاى بقى بيستغيثوا بيك؟؟
يااااااااااااااااااه دة طلعت طول الفترة دة بتخدعنا وطلعت مجرم
!!!! عتيد فى الاجرام ابقى سلم بقى
سيد سكسكه
ومحسن بشله
اتارى منتش دارى
سيد انيميا
وماما وعمو وتيته!!!!
اخر سؤال ايه علاقة ان المطرب اسمه احمد عيسوى وانه يغنى لاحد اسمه عادل؟؟

adel يقول...

كيكى عوووووو :
-----------------
ياهلا فيكي يا اخ العرب :):)
يابنتي بقول دوول ناس بيموتني م ن الضووووحك و كان لازم اديلكم اول نجاح لشخصيتي و تاثيره علي العالم المحيط

يخربيت كده
من ابو جودة لابو نسمة
هو انا موريش شغلانة غير الخلفة
ههههههههههه

العنب و محو الامية ؟ ايه العلاقة
هههههههههههه
اكيد عشان الاتين بيشجعوا مصر
واحنا وراهم

انتي متأكده انك بتشوفي كده ؟؟
هههههههههه
5*12 علي اساس ايه
موولة سرير
واكيد حد قريبي ..او ااقولك السر انا اللي الفتها اشاسا

وكل اصحابك دوول بيسلموا عليكي و بيقولولك خلصت مراقبة ولا لسه ؟؟

احمد العيسوي و عادل ...الاتنين مش مانجة اكيد
هههههههههههههه

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

مشيت ايه يا راجل ممكن ترجع تكمل السهرة والله هتحلو بس تعالى

adel يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى :
---------------------
هاجيلك ياعمونا :)

Che يقول...

ايه يا عم عادل ... ماكنا حولين و عمال تقول عدويه و كلامه اللى زى الفل ... شويه دخلت على شعبان .... و بعديه شويه ناس ... بس انا زعلان منك ... حد ينسى طارق الشيح و عبد الباسط حموده برضه و هو بيتكلم على الشعبى و ادب الشعبى و رقصنى يا جدع
بس سيبك يا عم .. انت اتشهرت بأغنيه ... واحد زيى بأه اتشهر بأنسى يا عمرو يعمل ايه ... اكيد يقعد يقر عليك
سلامتها ام حسن يا عم عادل

فكرة من الزمن ده يقول...

عاااااااادل انزل معايا الملاحة
قصدي كل سنة وانت طيب
وليه يا بني معذب نفسك في البحث في الموروث الشعبي في الغناء الباتنجاني
ياعمي سيبك كلنا مش بنهتم غير بالامبو وسلم لي على ام حسن
لكن ام هند انك فعلا اصبت كبد الحقيقة
وبناء عليه فالحقيقة محتاجة زراعة كبد في مستشفى 35735 لكبد الحقيقة لان الحقيقة انا عايزة افهم معنى اغنية بتقول ابو امك
ودي مش لافظ قبيح لاسمح الله ده اسم اغنية وقعت تحت ايدي صدفة اقصد وقعت على دماخي ازبهليت وتنحت
وحشتني البلد على فكرة
تحياتي يادولة حبيب رمزي

adel يقول...

Che :
-----
عموور يامختفي في ادغال البوجات
لا مش ناسي عب الباسط ما انا قلت انا مش عارفني رائعته الاخيرة
وطارق الشيخ شعبي اه بس الوحيد فيهم اللي صوته حلو و مش بيبتزل للدرجة دي في الكلمات .... او اتعلم ده اخيرا

فكرتيني ...بلاش نفسنه بقي
انسي ياعمرو :):)

الله يسلمها ام حسن

adel يقول...

فكرة من الزمن ده :
--------------------
والملاحة و الملاحة ...

وانتي طيبة ياقمر

اهتميت بالمروث لاني اساسا بسمع اغاني بكل اشكالها و عارف النوع ده
واحنا ممكن نزرع كبد الحقيقة من عبده تلوث ارخص :)

انا عارف اغنية (ابو امك) بس هو كان بيتكلم عن الجد و حنان الجد .. فبيقول ابو والدتك بس بلفظ سهل للمستمعين

البلد بتبعتلك اغنية واحشتني ..عدد نجوم السما ...
ههههه

وسلام طاير حاير من دولة و من رمزي
منوراني دايما

ميمي وأحمد يقول...

خدودك احمرت من ايه يا بيضة

ممكن ترجع عشان تشوف اللى حصلك هناك

والله يا ابنى قلبى معاك

adel يقول...

ميمي و احمد :
------------
خدودي و احمرت
يالهوووي

ميمي وأحمد يقول...

على فكرة لولا انك انسان غالى بجد علينا احنا مش هنعمل معاك كده يا عادل

بس لو انت جدع تعرف مين اللى كتب التعليق ده

ميمى ولا احمد

ممكن ترجع بقى لان الناس هناك فى انتظار بطل الكوميدية

كيكى عوووووو يقول...

مذكرات***
خلاااااااااااااااااااص انتقلت للرفيق الاعلى وانا مش واخدة بالى**
نق ع اجلى بقى!!!!!!
ماشى يابو نسمة!! انا هجبلك عم حتاته بتاع السيبر عم حتاته دة صاحبى وحبيبى وكفاءه
لمة يجئ عم حتاته
كورال العيال الى فى سيبر
تاااااااااااااااااااااته

adel يقول...

ميمي و احمد :
------------

انا راجع :):)

adel يقول...

كيكى عوووووو :
--------------
كورال السيبر اشاسا انا اللي بدربه
و العيال ردوا عندك في المدونة
ههههههههههه

آه وكفى يقول...

ايه التحديث بتاع نزعل ده نزعل ايه يابو نزعل انته دمك تقيل

adel يقول...

آه وكفى :
----------
يابنتيمش قصدي كده
قصدي حد يفهم كلامي غلط
مش انتم يعني :)

الجواز و سنينه يقول...

كل ده علشان عادل جه
يالهوى
طيب يا سيدى كان اتأخر شويه
هع هع هع
مدونتك جميله جدا على فكره

بس صحيح هيه البلد دى فيها حكومه فعلا؟؟؟
من النهارده مافيش حكومه

وبقيت انا الحكومه

adel يقول...

الجواز و سنينه :
----------------
اه شفتي :)
مع اني بتاخر كل يوم و لا بابا ولا ماما حد بيقول لما عادل يجي خالص
ههههههههههه

شكرا لكلامك علي المدونة :)

هو حكاية الحكومة دي نسبية انا اختصرتها اني كان نفسي في بلد و حكومة كويسة لذلك
عملت مدونة هيث بلدي و انا فيها الحكومة
بس بما انك عاوزة تشتركي ممكن امسكك اي وزارة
بس اكيد مش تموين و بيئة و داخلية
انا وزراتي مختلفة شوية
يعني اشئ ريدر و اشئ مزيكل او امسكك ادارة المدونة كلها و تبقي رئيسة وزرا المدونة :)

ريمان يقول...

هههههههههههههههه

اسلوبك خفيف وظريف يا عادل

بس برضه عايزين نعرف معنى اشكاليه دى

احنا مصمميين بقه

adel يقول...

ريمان :
--------
ياهلا فيكي

وميرسي علي كلامك :)

بالنوسبة لاشكالية فهي في معجم يوم التلات الصبح بعد صلاة العشا
اشكالية تاتي من شاااكل و شااكل اي موشكول
وهما اصل الخناقات في مصر :):)

آه وكفى يقول...

اه بحسب

adel يقول...

اه و كفي :
-----------
ياباشا انت تحسب براحتك :):)

well يقول...

انا شوفت الاغنية دى النهاردة وانا بقلب وفضلت مذنب لغاية اخر الاغنية علشان اشوف الاخ عادل ...هو مستوى الشعب المصرى فى الاغانى وصل لكدة العالم دى المفروض مكانها المعتقلات ..علشان صوتهم يكتم ... لان فى الاول والاخر انا ..انا ..انا اللى بسمع ...واهديهم اغنية اصالة اسكت بقى

adel يقول...

well :
------
اه مستونا وصل لاحط من كده صدقني

ولو علي الصوت دول لازم يولعوا في ميدان عام

وخسارة اسمن اصلة يدخل في البوست ده

جارة القمر يقول...

ازيك يا عادل انا قلت اجى اسلم
يارب تكون بخير

adel يقول...

جارة القمر :
----------------
انا تمام و ميرسي علي السؤال

انت عاملة ايه ؟؟
اخر بوست ليقتك قافلة معرفتش اعمل كومنت :(:(

شاب مفقوع يقول...

كل دا ومعرفتش معنى الاغنية

طب بص يا سيدي

مقصود بيها لما ييجي عادل حسني بتاع شكة سفنكس

اللي هايخرب السيما اكتر ماهي مخروبة

او لما ييجي عادل امام عشان يقعد شلح لنا في رجول البنات في افلامة

او لما ييجي عادل عنتر

مين عادل عنتر دا

ما علبنا العوادل كتير

ويا عوادل فلفلوا

adel يقول...

شاب مفقوع :
-------------
لا و انت مختار عوادل تمام

تصدق فكرة برضه :)
والمعني في بطن الشاعر

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

انا ما قلتش انى هابعد انا قلت كنت ومش قدرت وبعدين انتى من اوائل الناس اللى مقدرش اسيب التدوين بسببهم يا راجل ده انا مستنى عيد ميلادك بفروغ الصبر عشان اعملك احتفال بنفسى
معلش يا عادل هما يويمن ويعدو على خير باذن الله

وبعدين تعالى هنا فين العيال اللى قلتلهم يلا والله ما فى حد وصل ولا هو كلام وخلاص

وبالحق انا عايزلك صورة فى اليوم ده عشان يكون احتفال رسمى بس يارب تتحمل اللى هيحصلك من يويو

TWEETY يقول...

ازيك ياعمو

انا مفهمتش حاجة

ايه الاشكالية الوطنية دى

بس اللى فهمتوا انك بتتكلم عن الاغانى الشعبية

بص ياعمو مافيش احسن من اغانى طيور الجنة وكراميش

انا مبسوطة انك زرت المدونة

adel يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى :
--------------------
التفكير نفسه مينفعش ياعمونا
وكمان عيد ميلادي ايه بس :)
مش بحب الاحتفالات دي خالص :)
وربنا يخليك مقدما :)

وكان عندي عشم في اولادي المدونين
بس شكلهم نفضولي :)

وصورة كمان :):)
ياعم الفتيس بؤ مليان صور (309) تقريبا
ههههههههههههه

adel يقول...

TWEETY :
---------0
منوراني ياقمر بجد :):)

ومعلش لو الكلام كبير شوية :)

وعلي فكرة انا بحب اغاني الاطفال جدا
امال حاطط في البحر سمكة ليه :):)

مبسوط انك زرتيني و تعالي علي طول :):)

آه وكفى يقول...

ايه يا عادل مش هتيجي بئى ولا ايه
لما عادل يجي لما عادل يجي

فينك بئى

زرابينك خلصت ولا ايه

عيزة بوست كديد كديد لانك :))

adel يقول...

اه و كفي :
-----------
عادل اهون :)
ومفيش زرابين ياقمر اشاسا :):)

وبوست كديد قرب خالص اهون
بس قوليلي صحيح
لاني ايه :):)

Hadota ... حدوتة يقول...

والله يا عادل حضرت انا محاض رة فى كلية ما .. مكنتش كليتى على فكرة

كانوا بيتكلموا على الثقافة
ويقولك الاغانى الشعبية عشان تبقى شعبية لازم يتوافر فيها شروط
طبعا انا مش فاكراهم
بس المهم يعنى انا فاكرة ان الدكتور قال ان اللى بنشوفهم ونسمع دلوقتى دا مش غنا شعبى ودا انحطاط وانحلال وسفه

يلا خير

:)
تحياتى

adel يقول...

Hadota ... حدوتة :
------------------
ياااااه حدوتنا هنا
مش مصدق الكيبورد اشاسا :):)

هو فعلا في اختلاف كبير علي فكرة و الدكتورة دي صح

وكمان الاغاني العادية زي حماقي و تامر قليلين قوي اللي بيعملوا اغاني مظبوطة اللي هما اساسا دارسين
عمرو دياب و احمد سعد و منير بس بالخبرة مش دراسة .... و شيرين لانها اصلا متعلمة مزيكا علي ايد احمد سعد المطرب
اه والله
دول اللي متأكد منهم

أم مالك يقول...

ازيك ياعادل
بجد ليك وحشة كبيرة بس انا كنت
هنا وقريت وحتى ان معلقتش مقدرش اقطع الزيارة
معلش ياعادل اصلى تعبانة شوية وده
اللى مخلينى احيانا متواجدة واحيانا لا
متشكرة قوى على سؤالك وربنا مايحرمنى منك
تحياتى

adel يقول...

أم مالك :
----------
منوراني بجد يا امي
وسلامتك الف سلامة بجد :(
ربنا يشفيكي يارب
وسؤالي ده طبيعي قوي

wella يقول...

الشعبى والله حكم

انا عن نفسى بحب اغانى حكيم ايام زمان

وبحب انا شارب سيجارة بنى اوى

اما عن اغنية لما عادل يجى انا اول مااشوفها بتبدء بروح مغيرة على طول عمرى ماسمعتها

ماقرتش كلمتها غير عندك


انا لو مكانك هتبقى اغنيتى المفضله حد غنى اغنية بااسمى

ياحرام بجد صعبت علية العيسوى مش اى حد بيغنيلللك


انا باه فيروز بجلاله قدرها بتغنيلى اغنية لولو دة اصلا فى مسرحية كامله على اسمى لولو


ياحرام صعبان علية خالص

ممكن تغير اسمك برضة لرجب هيفاء باه هتغنيللك مش اى حد







بجد بوست جامد جدا

تفسيرك تحفة

انا ديما اعلق فى الاخر كدة
مع تحياتى ويلا

adel يقول...

wella :
--------
انا بحب حكيم زمان برضه
وده بجد قوي :):)

طبعا تقديرك لشارب سيجارة بني مش عيب :)
اكيد شايفة فيها معني :):)

وعندك حق
الشاعر استلهم ارواح غريبة في الاغنية و قد شكل صوت العيسوي جزء كبير من الابداع

يابختك :) بس دي فيروزززززززز
يعني مش اي حد :):)

ميرسي لكلامك
وفي الاخر او الاول المهم بتعلقي :):)

كلمة صدق يقول...

حالو ياحالو هههههههههههههههههههههه
موضوع جميل هو الفن الشعبي حلو بس فيه ناس كده بتعد تقول كلام ملوش اي الي لزمه واساسا ميعتبرش من الفن مشكووووور

adel يقول...

كلمة صدق :
-----------
اكيد الفن الشعبي حلو و ليه معني و طعم
بس فعلا في ناس دلوقتي بتقول اي حاجة و فاكرة ان ده غنا :)

منوراني دايما

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

شوفى يا ابنى انا عشت فى الحسين كذا سنة وكل اجازة مدارس كنت باقضياها عندكم وبعد سنوات الشقى طبعا اتلخبطت الايام على بعضها مش فى ولا دراسة ولا اى التزام المهم حضرت عندكم شتا وصيف
الحمد لله الصيف عندكم زى الــ ولا بلاش اما بقى الشتا فالعن وادل يا راجل ده انا اخر شتا كنت هناك كنت عامل زى الكتوت اللى لسة خارج من الفريزر والعجيب ان باقى الناس ماشية ولا كأن فى حاجة وساعة ما تنقط كام نقطة تلاقى الناس اتبخرت واعى وشك و حاسب ومش تخرج برة البيت بصراحة بلد تغيظ تعالى عندنا بقى الثلج بيبقى نازل والناس ماشية مش ماشية يعنى تحتيه بس الحياة مش بتوقف يمكن لاننا اتعودنا مش عارف بس كل اللى اعرفه دلوقتى انى فعلا




هواية عندى من زمان
احب امشى تحت المطر


وتقريبا دى هواية كل مواطن ساحلى
رغيت كتير مش مشكلة مدونة اخونا
صاحب الصورة الشهيرة ومس يويو
فاكر ولا افكرك
طب فاكر حكاية الجمرك

adel يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى :
---------------------
اكيد عندكم احسن كتير قوي :)
بس انا علي قد لحافي بمد رجليا :):)
وعندنا فعلا الدنيا تمطر كل الدنيا توقف

وتالهواية مشتركة :)
وبعدين ترغي براحتك طبعا :)
المدونة مدونتك :)
واكيد فاكر ياعمونا :)

جارة القمر يقول...

عادل يا بنى

بص بقى شكلى كدا هجيب الفلكة و اجى اضربك ولا اييييه و اطلع عليك المحاولات اللى قلتلى عليها اعملها مع التلاميذ حبيبى الحلوين

ممكن سيادتك تتكرم و تنزل بوست جديد بقى انا حفظت البوست دا و النعمة

nour يقول...

بجد .. كتاباتك جميلة وبتتناول الموضوعات من منظور مختلف وبطريقة لذيذة..دى اول مرة ادخل مدونتك ولا اعتقد انها تكون اخر مرة

دعوة لزيارة مدونتى
http://nour-close.blogspot.com

فائق الاحترام

نور

adel يقول...

جارة القمر :
---------------
حاضر صدقيني يوم او اتنين
انا مش عارف اكتب حاجة :(

ادعيلي اكتب اي شئ :)

adel يقول...

nour :
--------
ميرسي علي كلامك و منوراني دايما :)

جارة القمر يقول...

انا رديت عليك هناك و ارد هنا كمان يا سيدى يلا انشاله ماحد حوش

بالنوسبة للعداد بتاع مخ سعادتك انا اقولك الحل عارف الفوطة الصفرا بتاعت التاكسى دى حاتها كدا واقعد نضف فى مخك يمكن يشتغل زى عداد التاكسى دا اللى الفلوس بتاعته بتفضل طالعة على طول ماحدش بيعرف يوقفها

adel يقول...

جارة القمر :
-------------
هههههههه
برضه
ماشي

وانا هاجي هناك :)

THE illusionist يقول...

بيس يا عادل

والمصحف الواحد بينكسف على دمه

انا رقم ميه تلاته وتسعين

ده مميز ده صح

THE illusionist يقول...

انت فصصت كل حاجه لدرجه انى مش هقول اى حاجه غير ان اتش دبور ساهم فى الموضوع ده
انه دخل الراب المصرى
هنبقى مشهورين يا باشا

دموع القمر يقول...

وسسسسسسسسعععععع
البت دموع القردة وصلت : ) :) :)

صباااااااح الخييير ياعادل

اول مافتحت المدونة قلت لازم اصبح

دعواتك وصلت والله ربنا يكرمك

انا الحمد لله قمت بالسلامة

اسكت مش انا اتفرجت على الكوليب

ايه الشلل دا ياعم وايه العثل بتاع احمد يخواتى حبيب امه

adel يقول...

THE illusionist :
------------------
ولا يهمك
لو حتي رقم 1000 /:):)

واتش دبور دخل راب محترم قوي علي فكرة
بس الراب الامصري موجود من زمان
وده فن مش مبتذل زي الشعبي

دي الوان و الشعبي نفسه مش مبتذل
بس احنا بنبوظ كل حاجة بتفهتنا

adel يقول...

دموع القمر :
-------------
صباح النور :)
حمدالله علي سلامتك :)

هههههههه كوليب مسخرة انا عارف

وانا هاجيلك بنفسي حالا :)
زيارتك دي مش من اي حد برضه :)

غروب يقول...

هييييييييييييييييه

لحقه اخر تعليق

هههههههههه

يخرب بيت التهييس

ايه ده

ده انت جبت التاريخ كله

اولا المدونه ملها لطيفه بجد

اما بقه حكايه الغناء الشعبي

ضحكتنى جامد

بس انا بحب عدويه برضه في حاجات

وحكيم

لكن اللى بعدهم ارى في الزباله ال سعد الصغير ال

الهى يفضل صغير وقصير طول عمره

ولا شعبولا

ده راجل مش فاهم اى حاجه في البتنجان

وساحب مراته اليومين ددول وراه في البرامج على اساس انها واجهه يعنى
ههههههههههههه

ارحمووووونا

adel يقول...

غروب :
---------
لا انا اول تعليق عندي زي اخر تعليق
التعليق بصاحبه مش رقمه :)

وميرسي علي كلامك عن المدونة

ههههههه
هو فعلا ليه سعد مش بيكبر
ههههههه
انا بكره شعبان ده بجد
راجل اوفر قوي قوي
وجديدة حكاية مراته
واجهة ؟؟!!!
اكيد واجهة محل
ههههههه

ربنا يرحمنا منهم

منوراني دايما

آه وكفى يقول...

ايه ياغااااااااالي
انت نمت في الخط كده ليه مش عوايدك

‏«الأقدم ‏‹أقدم   ‏1 – 200 من 250   ‏›أحدث ‏أحدث»